Niet iedereen zit er altijd op te wachten om aan zijn administratie te werken. Het is soms een flinke papierwinkel, waar je veel werk aan kan hebben om het door te zeven. Daarom is het van belang dat je hier gedisciplineerd mee bezig bent, zodat je niet steeds dezelfde fouten maakt en in dezelfde kuilen valt. Daarom hebben we enkele tips op een rijtje gezet, zodat je in de toekomst je administratie in Emmen beter kan bijhouden en je overzicht niet snel verliest.

 

Hou het regelmatig

Door steeds vaste momenten in te plannen waarop je met je administratie aan de slag gaat, zorg je ervoor dat je altijd tijd hebt om hiermee bezig te zijn. Immers; de agenda van een ondernemer kan behoorlijk druk en vol zijn, waardoor het soms moeilijk is om de tijd te vinden om er even goed voor te gaan zitten. Door vaste momenten in te plannen, verlies je nooit het overzicht en hoef je ook nooit in de rats te zitten voor de BTW-aangifte. Deze heb je immers ruim op tijd op orde en kan je dan dus gemakkelijk indienen. Zorg ervoor dat je altijd een vast moment in de agenda hebt, waarmee je dus echt regelmatig een vrij moment creëert en dus de tijd kan nemen om alles op orde te maken.

 

Schik je papieren

Een belangrijk deel van de administratie is papier. Inkomende post in de vorm van rekeningen, facturen of betaalbewijzen, het heeft allemaal een plekje nodig in je administratie. Zorg er daarom voor dat je je post direct na ontvangst goed sorteert en bewaart in de mapjes waar het voor bedoeld is. Op die manier verlies je het niet uit het oog en verdwijnt de post ook niet in een stapel waar het niet hoort. Zo kan je straks een stuk makkelijker de juiste papieren vinden als dat nodig is.

 

Stel niet uit

Wees punctueel. Ga geen offertes uitstellen, doe je belastingaangiftes op tijd en hou je gewoon aan de deadlines. Door dit soort zaken voor je uit te schuiven, ben je uiteindelijk een dief van je eigen portemonnee. Door deze handelingen niet uit te stellen, voorkom je boetes en extra belastingrente. Je administratie op tijd verwerken en behandelen, is niet alleen goed voor de gemoedsrust, het zorgt er ook voor dat je niet tegen onnodige kosten aanloopt.

 

Laat de administratie controleren

Door de administratie te laten controleren door een gerenommeerd bureau, weet je zeker dat je niet tegen fouten aanloopt die je had kunnen voorkomen. Sowieso is het zeker geen slecht idee om de administratie uit handen te geven, als je niet helemaal zeker van je zaak bent. Als cijfertjes niet je sterkste punt zijn, kan het een uitstekend idee zijn om de behandeling ervan te laten doen door iemand die daar juist wel goed in is. Administratiekantoren kunnen je veel werk en zorgen besparen, door al je administratieve zaken voor hun rekening te nemen. En samen met zo’n kantoor kan je zelf bepalen wat ze precies van je overnemen en wat je zelf blijft doen.